OBLIKOVANJE PROSTORA U VREMENU III
OBLIKOVANJE PROSTORA U VREMENU III (prostor, vrijeme, materija)
Podnaslov: Reciklaža i readymade
Likovno-edukativni program „Oblikovanje prostora u vremenu III (prostor, vrijeme, materija)“ nastavak je suradnje s učenicima IX. gimnazije četvrtu godinu za redom. Program je bio podijeljen na tri dijela: prvi dio je bio teorijski gdje su se učenici upoznali s idejnim konceptom (prezentacija, dijalog), drugi dio bio je primjena idejnog koncepta u stvaranju likovnog rada u formi kombiniranog objekta te treći dio sastavljanje priručnika kao zaključnog dijela praktičnih radionica (u papirnatom i digitalnom obliku). U teoretskom dijelu učenici su proširili znanja iz umjetnosti 20. st. koja su im potom poslužila kao inspiracija za vlastite radove/kombinirane objekte. Od stilskih pravaca i utjecaja nadovezali su se na dosege dadaizma, pop arta, objektne umjetnosti, Novog Realizma (Nouveau Realisme) kao i značajnih individua koji su svojim radovima doprinijeli umjetničkoj praksi 60-ih godina 20. st. poput Louise Nevelson. Istražujući njihove radove s jedne strane osjetili su duh toga vremena dok su istovremeno upotrebom njihovih metoda na vlastite radove s gotovim objektima iz današnjeg vremena izveli svojevrstan „povratak u budućnost“. Umjetnici poput Daniela Spoerria, Armana i Louise Nevelson su već u svojim radovima primjenjivali princip reciklaže iz drugih pobuda, a koji je pak danas suvremen i sveprisutan. Readymade (gotov objekt) koji je već davnih dana s dadaizmom ušao u povijest umjetnosti učenici su primijenili na suvremen način koristeći se gotovim objektima iz vlastite svakodnevice. Među recikliranim objektima dominirao je plastičan otpad poput plastičnih boca, dijelova plastične ambalaže, plastičnih čepova.. Uz plastiku prisutan je i elektronički otpad (kablovi, dijelovi računala, matična ploča, baterije), metalni otpad (vijci, čavli) te kombinirani (iskorištene dječje igračke, školski pribor, žarulja, staklene parfemske bočice,..). Unutar strogih geometrijskih okvira (drvenih bojanih kutija) izvorna namjena recikliranih objekata se ponegdje gubi do neprepoznatljivosti. Primjenjene metode komponiranja uključivale su gomilanje, slaganje po strogom redu (uključujući i zlatni rez) te slobodnu kompoziciju uz faktor slučajnosti te kombinaciju istih.Rezultat kreativnih radionica je 12 kombiniranih objekata popraćenih autorskim crtežima te dva veća, zasebna crteža. U svim radovima zajednički je princip izrade. Prikupljanje svakodnevnih predmeta (objekata), potom iscrtavanje crteža flomasterom na papiru kao razvoj kompozicije na plohi, smještaj i lijepljenje objekata na plohu unutar strogog geometrijskog okvira (kvadrat, položeni pravokutni format) te završno bojanje (upotreba akrilnog spreja) cjelokupne kompozicije. Iako radovi posjeduju zajednički nazivnik, učenici su uz raznolikost kompozicija svakom radu dali autorski pečat vrlo zanimljivim nazivima koji su na neki način dio njihovog kreativnog rada. Kiara i Ana su u svojim radovima koristile slične kompozicijske elemente, kvadratni format te cjelinu obojile zlatnom bojom, no nazivi „Charlie i tvornica čokolade“ i „Djedova radionica“ omogućuju promatraču jedan novi pogled na djelo. Odjednom se pred nama stvara topla čokolada dok s druge strane istu tu toplinu, ali na nostalgičan način odaje „Djedova radionica“.
Rad Korine „Zagađenje voda“ ističe se svojim ekološkim nazivom koji je direktno povezan s temom recikliranja u svrhu zaštite i očuvanja okoliša. Za razliku od ostalih radova ovdje pojedini recilirani objekti izlaze iz zadanog formata što ovu kompoziciju neposrednije povezuje s okolnim prostorom, a u formalnom i simboličkom smislu daje jednu oštriju poruku upozorenja. Cjelokupne radove zakružuje Neo s dva crteža velikog formata u tehnici flomaster. Nazivi „Park“ i „Poplava“ dani su naknadno kao asocijacija na crteže. Na crtežu „ Park“ četiri slična elementa poput „tužnih lica“ gledaju što su ljudi učinili bacajući silnu plastiku koja završava u svjetskim morima nošena morskim strujama na plažama diljem kugle zemaljske.
Verona Ćurić
dipl.pov.umj.
Comments
Post a Comment