OBLIKOVANJE PROSTORA U VREMENU

Već drugu godinu zaredom nastavlja se uspješna suradnja 9. gimnazije i akademske slikarice Nine Iris Bešlić na likovno – edukativnom projektu  „Oblikovanje prostora u vremenu“ . Ovogodišnja tema svojevrstan je nastavak prošlogodišnjeg projekta  „Dekodiranje praznog prostora“. Ovaj put na projektu također je gostovao i dipl. prof. fizike Goran Gatalica. Projekt je ostvaren u obliku likovnih radionica s ciljem povezivanja likovne umjetnosti i prirodnih znanosti, prvenstveno fizike na teoretsko formalno praktičnoj razini. Likovne radionice podijeljene su u tri dijela.

U prvom dijelu radionice učenici su se kroz prezentaciju upoznali s odrednicama prostora i vremena kroz povijest umjetnosti, dotakavši  se stilskih razdoblja i pokreta s naglaskom na futurizam, pojavu apstrakcije, pojavu mobila sve do kinetičke i optičke umjetosti, op-arta. Inspirirani remek djelima spomenutih pravaca i razdoblja učenici su uz stručno vodstvo autorice pristupili izradi manjih modela. Učeničke instalacije kretale su se između dvodimenzionalnog prikaza i trodimenzionalnog medija instalacije vješto se poigravši s percepcijom gledatelja. Rezultati prvog dijela, iako malenih dimenzija posjeduju određenu monumentalnost ostvarenu univerzalnim jezikom geometrije. Zajednički nazivnik je svakako kocka. Iako na plošnom mediju, složenom akumulacijom iluzionističkih 3d kocki učenici su postigli vrlo dinamične optičke efekte, a primjena ružičaste, roze boje unosi dašak osjećajnosti u inače strogu narav geometrije. Upotrebom sjajne folije različitog kolorita na plohama ovih malenih instalacija učenici su se uspješno povezali s okolnim prostorom zahvaljujući efektu zrcala, koji također čini te malene kocke sjajnim, luksuznim objektima u prostoru otišavši dalje od dalekih reminiscencija na pop art. Naravno kocka-instalacije  moguće je slagati u mnoštvo različitih kompozicija koje likovno savršeno funkcioniraju.

Jedan dio učenika realizirao je tzv. harmonika op- iluzije. Izvedba ovog zadatka u praktičnom smislu je jednostavnija, ali uključuje veći rizik, a time i veće iznenađenje. U jednakoj mjeri primjenjena je organska apstrakcija kao opozicija geometrijskoj, ali istovremeno ukomponirana u nju. Organska apstrakcija po svojoj naravi bliža je čovjeku, lakše otkriva autora u pozadini dok kod geometrijske apstrakcije autor ostaje skriven. Ove instalacije svakako možemo zamisliti i kao realne arhitektonske elemente unutar interijera, ali i eksterijera.

Drugi dio radionice bio je teoretske naravi. Fizičar i autor haiku poezije, Goran Gatalica održao je predavanje uz prezentaciju na temu fizikalnih veličina: vrijeme, rad , energija. Cilj predavanja bio je osvijestiti učenike kako su fizikalne veličine također i nerazdvojivi dio umjetnosti, umjetničkih djela, bilo da su u njoj prisutne u doslovnom smislu, budući su realni objekti, analognom (primjena fizikalnih principa na estetski zanimljiv način) ili intuitivno. Umjetnost je uvijek kroz povijest na intuitivan način pratila otkrića u fizici i matematici pa tako i danas.

U trećem dijelu radionice učenici su ostvarili zajedničku umjetničku instalaciju nadovezavši se na likovno-istraživačka iskustva iz prvog i drugog dijela radionice. Zasebno izvedeni dijelovi instalacije većih dimenzija integrirani su u zajednički završni rad, geometrijsku višedjelnu instalaciju, koju je opet moguće slagati u niz različitih prostornih kompozicija. Veće dimenzije značile su i veći izazov za učenike u kojem je bilo potrebno preciznije mjerenje, računanje  i rad s velikim formatom. Rezultat je nadasve zanimljiva optička iluzija pojedinih kubusa gdje upisane piramide u gledatelja ostavljaju dojam optičke varke ispupčeno-udubljeno. Pojedinačni kubusi mogu stajati u prostoru i zasebno, kao samostalne skulpture.

Projekt „Oblikovanje prostora u vremenu“ omogućio je učenicima praktično povezivanje znanja iz povijesti umjetnosti, realnog znanja iz geometrije, intiutivne primjene fizike i vlastitog kreativnog ostvarenja likovnog zadatka.

Cijeli projekt podržan je od Ministarstva kulture. Posebno se zahvaljujemo učenicima IX. gimnazije, profesorici likovne umjetnosti Kristini Sarić te ravnateljici IX. gimnazije Sonji Lušić Radošević.


Popratni dio radionica je LIKOVNI PRIRUČNIK sa zadacima i procesima rada u realizacija umjetničkog rada koji može služiti drugim generacijama učenika. Svaki zadatak je pojedinačno prikazan od početka do kraja tako da korisnici tog priručnika mogu reinterpretirati radove koje su njihove kolege radile.

RADOVI I DIO

1. GRUPA (Klara Keglović, Dora Petra Ljubičić, Asja Kučević, Magdalena Pongrac)

2. GRUPA (Jan Stjepan Franja, Mila Pičman, Lara Kubelka)

3. GRUPA (Bruna Rački, Vita Svilanović, Dora Bilić)

RADOVI II DIO

1. GRUPA (Klara Keglović, Dora Petra Ljubičić, Asja Kučević, Magdalena Pongrac)

2. GRUPA (Jan Stjepan Franja, Mila Pičman, Lara Kubelka, Bruna Rački)

3. GRUPA (Vita Svilanović, Dora Bilić)








Comments

Popular Posts