OBLIKOVANJE PROSTORA U VREMENU (PROSTOR, VRIJEME, MATERIJA)

Likovno – edukativni program „Oblikovanje prostora u vremenu (prostor, vrijeme, materija)“ je nastavak suradnje između učenika srednjih škola i umjetnika.

Program se realizirao kroz tematske likovne radionice, koje potiču učenike na drugačiji način razmišljanja, povezujući različite pristupe i eksperimentiranja u različitim medijima i tehnikama u realizaciji završnog rada. Učenici uključeni u kreativne radionice izrađivali su po jedan segment instalacije, koja se postavila u izložbenom prostoru škole.

„Oblikovanje prostora u vremenu (prostor, vrijeme, materija)“ oslanja se na iskustvo optičke i kinetičke umjetnosti. Učenici su kroz radionicu promišljali o dimenziji prostora i vremena i njihovoj  interpretaciji u likovnim umjetnostima, o pokretu i vizualnim promjenama u likovnom prikazu, proučavajući optičke iluzije i kako one nastaju, zatim su uspoređivali aktivno i pasivno kretanje u umjetničkom djelu.

Radionice su bile podjeljene u tri dijela. Prvi dio je bio upoznavanje s optičkom umjetnošću. Učenici su mogli promišljati o dimenzijama prostora i vremena, kako definiraju i doživljavaju prostor i vrijeme. Ponovili su pojmove iz likovnih umjetnosti te koje sve vrste umjetnosti postoje i kako prepoznati umjetničko djelo. Upoznali su se s prikazom prostora i vremena u umjetničkim djelima s fokusom na Futurizam koji je pokušavao prikazati vrijeme i različite perspektivne točke . Zatim su uspoređivali apstraktnu i figurativnu umjetnost s fokusom na geometrijsku apstrakciju, koja se koristi u optičkim umjetnostima kako bi simulirala pokret na slici. Proučavali su iluzionizam i pokretnu sliku i povijesni kontekst optičke umjetnosti. Proučavali su  dimenzije prostora od crte, točke i plohe na dvodimenzionalnoj površini do crte i plohe u prostoru. Kretali su se između dvodimenzionalnog i trodimenzionalnog prikaza. Nakon teorijskog dijela učenici su eksperimentirali, istraživali i kreirali male modele oslanjajući se na iskustva umjetnika optičke umjetnosti. Svaka grupa učenika imala je po jedan likovni zadatak u kojem je razotkrivala zadanu temu.

Drugi dio je bio posvećen predavanju o radu, gibanju i kinetičkoj energije te kako se ona koristi u umjetničkim djelima, s naglaskom na kinetičku energiju i perpetum mobile. Učenici su se upoznali s kinetičkom skulpturom i perpetum mobile, te njihovom povijesno-umjetničkom kontekstu. Usporedili su klasičnu skulpturu i suvremenu instalaciju. Zatim su kroz susret znanosti u umjetnosti povezali znanstvene činjenice koje su koristili umjetnici tijekom renesanse (matematika, geometrija i proporcija), zatim s početka 20. st. (optika i miješanje boja), kinetičke umjetnosti koje koriste energiju i elektroniku i naposljetku suvremena umjetnost koja se preklapa s elementima elektrotehnike i programiranja, kao i drugih znanstvenih disciplina.

U trećem dijelu su učenici sudjelovali u realizaciji zajedničke umjetničke instalacije služeći se likovnim i istraživačkim iskustvima iz prvog i drugog dijela radionica. Svaka grupa učenika imala je zadatak realizirati po jedan dio umjetničke instalacije, kako bi naposljetku pojedinačne dijelove integrirali u zajednički umjetnički rad. Koristili su se iskustvima geometrije i matematike kako bi osmislili geometrijska tijela i oblikovali ih likovno po principima optičke umjetnosti. Instalacija je sastavljena od 16 kocki s upisanim piramidama te njihovim prevrtanjem i promjenama u prostoru učenici su mogli svaki put složiti drugačiju likovnu kompoziciju. Svojim uzorcima negirali su geometrijski oblik kako bi kod promatrača izazvali čuđenje.

Popratni dio radionica je likovni priručnik sa zadacima i procesima rada u realizacija umjetničkog rada koji može služiti drugim generacijama učenika. Svaki zadatak je pojedinačno prikazan od početka do kraja tako da korisnici tog priručnika mogu reinterpretirati radove koje su njihove kolege radile.

Radionice su imale za cilj, otkriti stupanj likovne naobrazbe sudionika, te istu iskoristiti u stvaranju umjetničkog djela, potaknuti ih na kreativno promišljanje i stvaralaštvo, te pružiti mladima alternativni prostor i okruženje slikarskog ateljea, gdje se mogu upoznati, družiti i razvijati kreativnost sa svojim vršnjacima koji imaju i


 






Comments

Popular Posts